5

متى ستعرف كم اهواك .........بقلم الرائع نزار قباني

الأحد، 22 أغسطس 2010
  • متى ستعرف كم أهواك يا رجلا أبيع من أجله الدنيا وما فيها
  • يا من تحديت في حبي له مدنا بحالها وسأمضي في تحديها
  • لو تطلب البحر في عينيك أسكبه أو تطلب الشمس في كفيك أرميها
  • أنا أحبك فوق الغيم أكتبها وللعصافير والأشجار أحكيها
  • أنا أحبك فوق الماء أنقشها وللعناقيد والأقداح أسقيها
  • أنا أحبك يا سيفا أسال دمي يا قصة لست أدري ما أسميها
  • أنا أحبك حاول أن تساعدني فإن من بدأ المأساة ينهيها
  • وإن من فتح الأبواب يغلقها وإن من أشعل النيران يطفيها
  • يا من يدخن في صمت ويتركني في البحر أرفع مرساتي وألقيها
  • ألا تراني ببحر الحب غارقة والموج يمضغ آمالي ويرميها
  • إنزل قليلا عن الأهداب يا رجلا ما زال يقتل أحلامي ويحييها
  • كفاك تلعب دور العاشقين معي وتنتقي كلمات لست تعنيها
  • كم اخترعت مكاتيبا سترسلها وأسعدتني ورودا سوف تهديها  
  • وكم ذهبت لوعد لا وجود له وكم حلمت بأثواب سأشريها
  • وكم تمنيت لو للرقص تطلبني وحيرتني ذراعي أين ألقيها 
  • ارجع إلي فإن الأرض واقفة كأنما فرت من ثوانيها  
  • إرجع فبعدك لا عقد أعلقه ولا لمست عطوري في أوانيه 
  • لمن جمالي لمن شال الحرير لمن ضفائري منذ أعوام أربيها
  • إرجع كما أنت صحوا كنت أم مطرا فما حياتي أنا إن لم تكن فيه 

5 اراء تهم احيا بحبك:

totahabib يقول...

روووووووووووووعة
بجد حلوة اوى يا قمر ...مع انى مش بحب كل كتابات نزار بس دى من اللى بحبهم

Unknown يقول...

هى فعلا قصيده جامده جدا وكنت حاسه كلماتها اوى علشان كده كتبتها هنا ف مدونتى عندو كمان قصيدة كلمات حلوة اوى

Dr/ walaa salah يقول...

على فكره يا منه انا بحب القصيده دي اوي وسمعت كده ان نجاة غنتها بس انا عمري ما سمعتها وقت لما كنت بسمع اغاني زمان

بس بجد ذوقك جميل اوي في اختيارها

Unknown يقول...

انا كمان بعش القصيده دى لما غنتاها نجاة غنتها

حلو بس بيتهيألى انها بوظتها بحذف بعض الكلمات

منها لو كانت غنتها كده زى ماهو كتبها وزى ما انا

نقلتها يعنىدى الاصليه لكن هى حذفت منها حاجات

كتير وكمان بيتهيألى انها كانت ممكن تغنيها احسن

من كده لو لحن هادى شويه يعنى كان ممكن تطلعها

احسن من كده بكتير وعموما راى ولا حاجه طبعا دى

نجاة وانا بحبها بس ده مجرد رأى مش هيقلل ابدا من

كونها فنانه رائعه وصوتها ممتاز وابدعت ف حاجات

كتير وعموما لو عاوزة تسمعيها بصوت نجاة ده

اللينك بتاع الاغنية تقدرى تسمعيها

http://www.youtube.com/watch?v=pE4qUc2N26c&feature=related

Dr/ walaa salah يقول...

متشكره يا منه على ذوقك وعلى رابط الاغنيه بس انا الحمد لله مبسمعش اغاني


على العموم انا بحب قراءه الشعر عن سماعه


متشكره يا حبيبتي مره اخرى

اللى بكتبو هنا بتاعتى انا وبس وبقلمى و اى حاجه مش انااللى كتباها بقول مين كتبها وده نادرلمايحصل. يتم التشغيل بواسطة Blogger.